ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 香川県立保健医療大学雑誌類
  2. 香川県立保健医療大学(短期大学を含む)
  3. 香川県立保健医療大学雑誌
  4. 第14巻

助産師教育修了前の学生が認識した自己の助産実践能力

https://doi.org/10.50850/00000351
https://doi.org/10.50850/00000351
b9189bc3-aab8-4718-945c-8276ba9a4caa
名前 / ファイル ライセンス アクション
14_017.pdf 14_017 (2.8 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-03-27
タイトル
タイトル 助産師教育修了前の学生が認識した自己の助産実践能力
言語 ja
タイトル
タイトル Student Self-perceptions of Midwifery Competencies Before Completing Midwifery Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 助産師教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 客観的臨床能力試験
キーワード
主題Scheme Other
主題 助産実践力
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 midwifery education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Objective Structured Clinical Examination
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 midwifery competencies
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.50850/00000351
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 矢木, 春郁

× 矢木, 春郁

矢木, 春郁

ja-Kana ヤギ, ハルカ

Search repository
石原, 留美

× 石原, 留美

石原, 留美

ja-Kana イシハラ, ルミ

Search repository
竹内, 美由紀

× 竹内, 美由紀

竹内, 美由紀

ja-Kana タケウチ, ミユキ

Search repository
植村, 裕子

× 植村, 裕子

植村, 裕子

ja-Kana ウエムラ, ユウコ

Search repository
木戸, 久美子

× 木戸, 久美子

木戸, 久美子

ja-Kana キド, クミコ

Search repository
野口, 純子

× 野口, 純子

野口, 純子

ja-Kana ノグチ, ジュンコ

Search repository
Yagi, Hauka

× Yagi, Hauka

en Yagi, Hauka

Search repository
Ishihara, Rumi

× Ishihara, Rumi

en Ishihara, Rumi

Search repository
Takeuchi, Miyuki

× Takeuchi, Miyuki

en Takeuchi, Miyuki

Search repository
Uemura, Yuuko

× Uemura, Yuuko

en Uemura, Yuuko

Search repository
Kido, Kumiko

× Kido, Kumiko

en Kido, Kumiko

Search repository
Noguchi, Junko

× Noguchi, Junko

en Noguchi, Junko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,助産師教育修了前に,学生が認識した臨床実践能力を明らかにし,シームレスな臨床現場への移行を目指した客観的臨床能力試験(OSCE)の導入に向けた学修モデル構築への基礎資料とすることである.
 方法は,助産師教育修了前の学生8 人に臨床指導者を中心に作成した事例を用いたOSCE を実施した.終了後,グループインタビューを行い逐語録に起こしたインタビュー内容を質的帰納的に分析した.
 その結果,学生ができたと認識した助産実践能力は,【産婦を安心させる配慮】【家族を意識した対応】【経験に基づいたアセスメント】【経験を活かし聞くべきことを聞けた電話対応】【ケアにつながる情報収集】【リアリティのある現場の認識】【できたと認識した上での自己課題の明確化】の7 つのカテゴリーが抽出された.学生ができなかったと認識した助産実践能力は,【産婦を安心させる配慮】【家族を意識した対応】【深まりのあるアセスメント】【母児双方への対応】【チームで行う助産実践のための情報共有】の5 つのカテゴリーが抽出された.
 以上のことから,学生が認識した助産実践能力は,これまでの演習や実習などでの経験が大きく影響しており,演習や実習での成功体験が自己の達成度や能力の認識につながっていた.また,修了前に助産実践能力の確認を行うことは,学生自身が自己の能力を認識するとともに,自己課題の明確化につながった.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to clarify student self-perceptions of midwifery competencies before completing midwifery education as a basis for constructing a learning model to promote the adoption of the Objective Structured Clinical Examination (OSCE) for students to seamlessly participate in clinical practice.
 OSCE using some cases formulated mainly by clinical supervisors was conducted for 8 students before completing midwifery education. Subsequently, a group interview was conducted with the students, and the interview data were organized as narrative records for qualitative and inductive analysis.
 The students highly rated their achievement levels in the following 7 categories of midwifery competencies: [giving appropriate consideration to comfort parturient women], [providing family-centered approaches], [conducting experience-based assessment], [appropriately handling phone calls based on experience], [collecting information for care], [understanding realistic settings], and [clarifying one’s personal challenges after rating his/her achievement level]. In contrast, they rated their achievement levels as low in the following 5 categories: [giving appropriate consideration to comfort parturient women], [providing family-centered approaches], [conducting deeper assessment], [appropriately managing both mothers and children], and [sharing information to perform midwifery practice as a team].
 The results revealed that student experiences through previous practice and training markedly influence their self-perceptions of midwifery competencies, as the students highly rated their achievement levels and abilities based on their successful experiences through previous practice and training. Confirmation of their midwifery competencies before completing midwifery education also helped them realize their abilities and clarify their personal challeng.
言語 en
書誌情報 香川県立保健医療大学雑誌
en : Journal of Kagawa Prefectural University of Health Sciences

巻 14, p. 17-25, 発行日 2023-03-13
出版者
出版者 香川県立保健医療大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2758-7312
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 495.9
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 495.907
見出し
大見出し 報告
言語 ja
見出し
大見出し Report
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 06:44:40.343256
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3