ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 香川県立保健医療大学雑誌類
  2. 香川県立保健医療大学(短期大学を含む)
  3. 香川県立保健医療大学雑誌
  4. 第16巻

看護基礎教育の学士課程4年次における 健康レベル別看護技術演習の実践報告

https://doi.org/10.50850/0002000021
https://doi.org/10.50850/0002000021
88e03179-be05-4a7d-ae54-e8493bd89a81
名前 / ファイル ライセンス アクション
16_043.pdf 16_043.pdf (2.6 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-04-28
タイトル
タイトル 看護基礎教育の学士課程4年次における 健康レベル別看護技術演習の実践報告
言語 ja
タイトル
タイトル Health-level-specific Nursing SkillsExercises of the Fourth Year Students in Basic Nursing Education.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme NDC
主題 492.911(基礎看護技術)
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.50850/0002000021
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 森田 公美子

× 森田 公美子

ja 森田 公美子

en Kumiko Morita

Search repository
岩本 真紀

× 岩本 真紀

ja 岩本 真紀

en Maki Iwamoto

Search repository
岡西 幸恵

× 岡西 幸恵

ja 岡西 幸恵

en Sachie Okanishi

Search repository
中島 文香

× 中島 文香

ja 中島 文香

en Fumika Nakashima

Search repository
金 アンナ

× 金 アンナ

ja 金 アンナ

en Anna Kim

Search repository
近藤 真紀子

× 近藤 真紀子

ja 近藤 真紀子

en Makiko Kondo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,本学の学士課程4 年次における健康レベル別看護技術演習の実践を,教員の立場から報告することを目的とする.本演習の目的は,健康レベルの各期にある患者とその家族を対象に,クオリティオブライフの向上を目指す看護実践に必要となる基礎的技術を学ぶ,目標は,急性期・慢性期・回復期・終末期の各期のケアに必要な看護技術を習得することである.演習の内容は,4 つの健康レベル別に12 の演習項目を設け,それぞれに適切な時間,使用物品,事例・シナリオ,担当講師等を検討し計画した.また,演習の学習資料として,各項目の事例・シナリオを掲載し,演習中の観察者としてのチェックリストと気づきメモ,事前・事後学習に用いる記録様式などをまとめた電子媒体文書を配布した.スケジュールは,2 週間を1 クールとし,この初日で演習ポイントの説明し,その後,演習日までに11 日の期間を設け,学生はこの期間に自己・グループで事前の学習,技術練習をすることとした.実践の演習前後においては,教員がファシリテーターとなりプレブリーフィング,デブリーフィングを実施した.これらの内容で構成した本演習は,学生が演習後の臨地実習に十分に活用することに有効であったと考えられた.別稿では学生の立場で本演習の有効性を分析し,本稿と統合して評価し,新たな課題を見出し,より充実した健康レベル別看護技術演習を確立したいと考える.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examined the implementation of health-level nursing skills exercises given to fourth year nursing students from the perspective of the teaching staff. The aim of the program was to teach students the basic skills required for nursing practice to improve the quality of life of patients and their families at various stages of health, with the goal of acquiring the nursing skills necessary for care in the acute, chronic, convalescent, and terminal phases of life. The exercises were planned by considering the appropriate timing, materials, examples, scenarios, and instructors for each of the 12 items, tailored to the four different health levels. As learning materials for the exercises, students were provided with an electronic document containing examples and scenarios for each item, a checklist, observation notes for use during the exercises, and recording forms for pre- and post-exercise learning. The schedule consisted of a two-week session. On the first day, a briefing on the key points of the exercise was given. This was followed by an 11-day period during which students were expected to engage in preliminary study and practice skills independently and in groups. Before and after the practical exercises, teachers acted as facilitators, conducting pre-briefings and debriefings. We hypothesized that this exercise structure would be effective in helping students apply the skills in their clinical practice afterward. We will analyze the effectiveness of this exercise from the students' perspective, integrate the findings with this study, evaluate the results, and identify new issues with the aim of establishing a more comprehensive nursing skills exercises program tailored to different health levels.
言語 en
bibliographic_information ja : 香川県立保健医療大学雑誌
en : Journal of KAGAWA Prefectural University of Health Sciences

巻 16, p. 43-50, ページ数 8, 発行日 2025-03-30
出版者
出版者 香川県立保健医療大学
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2758-7312
見出し
大見出し 資料
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-23 01:27:10.300620
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3